hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| رؤیای حذف مدارس کپری

کرمان| رؤیای حذف مدارس کپری

اگرچه از ابتدای سال جاری تلاش برای حذف مدارس خشت و گلی، چادری و کپری در استان کرمان دوچندان شده اما هنوز هم‌کلاس‌های کپری، چادری و کانکسی و غیر مقاوم در مناطق مختلف استان کرمان قابل‌مشاهده است. 

به گزارش مهر، در سال تحصیلی جدید ۲۹ هزار کلاس درس و هفت هزار و ۶۸۰ مدرسه دولتی و ۹۱۶ مدرسه غیردولتی فعالیت می‌کنند و حدود ۶۲۵ هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل می‌شوند؛ اما مشکلاتی ازجمله وجود روستاهای دورافتاده و فاصله زیاد مناطق جمعیتی در برخی از مناطق مانند جنوب و شرق کرمان، محرومیت، مهاجرت به دلیل خشکسالی و تغییرات جمعیتی و گاه کمبود اعتبار تعدادی از این دانش‌آموزان را چالش مواجه کرده است.

نمایی از محرومیت در کلاس‌های درختی و کپری

مطابق با شواهد تا پایان سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ با بررسی میدانی در شرق و جنوب استان کرمان و مطابق با مصاحبه‌های مسئولان محلی وجود مدارس کپری و حتی درختی قابل‌مشاهده بود، مدارسی که به‌جز یک زیلو زیر پای دانش‌آموزان یک‌تخته سیاه و یک صندلی برای معلم چیز دیگری نداشتند. ازجمله این مدارس مدرسه جعفرآباد در شهرستان رودبار جنوب بود که معلم این مدرسه محرومیت منطقه را عامل وجود مدارس و یا همان کلاس‌های کپری عنوان کرد. او فاصله این مدرسه با یک کلاس درس که شامل یک درخت و یک کپر دست‌ساز توسط دانش‌آموزان و والدینشان می‌شد را از شهر رودبار ۷۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: دانش‌آموزان با محرومیت شدید اقتصادی خانواده‌هایشان مواجه هستند و به دلیل اینکه در این حوالی مدرسه وجود ندارد، کلاس درس زیر سقف این کپر که توسط خود دانش‌آموزان احداث‌شده فعال است. او گرما، سرما، حیوانات موزی، باد و خاک و کمبود شدید امکانات را از مشکلات چنین مدارسی عنوان کرد و بیان داشت: پراکندگی بالای جمعیت و کمبود شدید زیرساخت و مهاجرت مردم به دلیل خشکسالی باعث می‌شود چنین مدارسی شکل بگیرند و البته فقط در جعفرآباد نیز این مدارس دیده نمی‌شود. این معلم احداث مجتمع‌های آموزشی را راهکار رفع این مشکل دانست و گفت: بسیاری از دانش‌آموزان همین مدرسه کانکسی هم برای رسیدن به این درخت هرروز چند کیلومتر راه طی می‌کنند.

هنوز مشکلاتی وجود دارد

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس نیز با اشاره به اینکه اقدامات زیادی برای توسعه فضاهای آموزشی انجام‌شده اما هنوز مشکلاتی وجود دارد گفت: نمی‌توان وجود این مدارس را در مناطق دورافتاده و یا گاه در روستاهای فاقد امکانات در نزدیکی مراکز شهری را منکر شد. احمد حمزه گفت: اینکه گفته شود سازه‌های کپری جزوی از فرهنگ مردم محسوب می‌شود و وجودشان نشانه محرومیت نیست اشتباه است چون ما در برخی از مدارس بزرگ جنوب کرمان شاهد وجود مدارس شش کلاسه کانکسی هستیم که قابل‌قبول نیست. او خواستار توسعه فضای آموزشی و حذف مدارس کپری و چادری در همه شهرستان‌های جنوب کرمان شد و گفت: همه دانش‌آموزان استان باید از شرایط استفاده از امکانات حداقلی برخوردار باشند.

مدارس سنگی در مناطق عشایری وجود دارد

فرماندار ریگان نیز اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در شهرستان و همکاری مسئولان چند مدرسه در شهرستان در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و مشکلات وجود مدارس خشت و گلی به‌کلی در شهرستان وجود ندارد و اگر تعداد معدودی هم باشند به‌زودی این مشکل رفع می‌شود. امین باقری افزود: در برخی از روستاهای دورافتاده مشکلاتی ازجمله وجود مدارس سنگی وجود دارد که به دلیل ماهیت عشایری و دورافتاده بودن است اما تقریبا مدرسه کپری نداریم. او تصریح کرد: سعی کرده‌ایم در برخی از مناطق به‌خصوص در کوهستان‌های منطقه با استقرار کانکس مدارس فرسوده، خشت گلی و کپری را حذف کنیم. او مشکل اصلی شهرستان را وجود مدارسی دانست که قدمت بالا دارند و با اشاره به زلزله‌خیز بودن ریگان گفت: برخی از این مدارس بیش از ۵۰ سال قدمت دارند. فرماندار ریگان همچنین با اشاره به موج مهاجرت به دلیل خشکسالی و طوفان شن افزود: همین مسئله موجب شدن سرانه امکانات تحصیلی ازجمله میز و صندلی و فضای آموزشی در شهرستان دچار مشکل شود که قول رفع این مشکل نیز داده‌شده اما هنوز اجرانشده است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد